Menu Sluit
"We voelen ons geroepen om open te staan voor kwetsbare mensen en hopen dat zij bij ons een periode van rust ervaren"

Als je erover nadenkt om beschikbaar te zijn als gastgezin dan overweeg je om je huis en daarmee ook een stukje van je leven te delen met een ander! Van uit De Rustplek Amersfoort ondersteunen we je graag, maar ook vanuit De Rustplek Nederland helpen we je graag om gastvrijheid handen en voeten te geven.

De lokale Rustplek biedt ondersteuning aan de gezinnen door een coachende rol bij de start, door begeleiding tijdens en na trajecten, door regelmatig persoonlijk contact te houden en door mogelijkheden te bieden om ervaringen met andere gastgezinnen te delen.

Met realistische verhalen uit de praktijk willen we graag laten zien welke waarde dit voor andere gastgezinnen had, klik hiervoor op de knop ‘Verhalen gastgezinnen’

Je kan op veel verschillende manieren gastvrij zijn. Jij beslist wat je deelt, voor wie, op welke manier of op welke momenten. We noemen dat een eigen profiel en we helpen je graag om erachter te komen wat het beste bij je past. Klik op de knop ‘Gastvrij zijn‘ om hier meer over te lezen

Je kan op veel verschillende manieren gastvrij zijn. Jij beslist wat je deelt, voor wie, op welke manier of op welke momenten. We noemen dat een eigen profiel en we helpen je graag om erachter te komen wat het beste bij je past. Klik hiervoor op de knop ‘Het traject‘.

We halen onze inspiratie uit de bijbel, waar gastvrijheid een belangrijke rol speelt, verdiep je hierin onder de knop ‘Bijbelse inspiratie‘.

Ik bied mij graag aan als gastgezin in Amersfoort:
  • Velden met een * zijn verplicht om in te vullen


Informatie vanuit De Rustplek Landelijk

Ondersteuning

Als je een rustplek aanbiedt, welke support mag je dan van De Rustplek Amersfoort verwachten?

Vanaf de kennismaking heb je als gastgezin vooral contact met je vaste trajectbegeleider vanuit ons team. Op het moment dat er een vraag van een gast is die mogelijk bij jou past, leggen we de situatie aan je voor. Als jij en de gast beide het contact aan willen gaan zorgen we voor een kennismaking, samen met de begeleider van de gast. Willen jullie samen doorgaan, dan ondersteunen we bij het maken van goede afspraken. Tijdens het traject is er geregeld contact tussen jou en jouw ondersteuner van De Rustplek Amersfoort.

Open avonden / lunches voor gastgezinnen

Geregeld organiseren we open avonden voor onze rustplek-aanbieders. Doel is het uitwisselen van ervaringen, het bemoedigen van elkaar en het bidden voor elkaar.

Eens per jaar nodigen we alle gastgezinnen uit voor een gezellige maaltijd of barbecue.

Indien er behoefte is vragen we op een open avond ‘experts’ uit ons netwerk erbij voor bepaalde onderwerpen om meer inzicht te krijgen in datgene waarmee een aantal gasten worstelen.

Voorbeelden van onderwerpen zijn vechtscheiding en mediation, mogelijkheden voor integratie in Nederland, schuldsanering of multi-probleemgezinnen.

Een vaste ondersteuner voor elk traject

  • Overlegt met jou welke trajecten het beste bij jouw persoonlijke situatie passen en helpt je bij het opstellen en vernieuwen van jouw profiel
  • Houdt regelmatig contact in verband met jouw welzijn, lopende trajecten, beschikbaarheid en meer
  • Is beschikbaar bij een eerste kennismaking met een potentiële gast en zijn aanvrager/begeleider
  • Adviseert bij het opstellen van samenwoonovereenkomsten en huurcontracten
  • Is bereikbaar bij alle soorten vragen en calamiteiten
  • Schakelt bij inhoudelijke vragen een ‘expert’ uit ons netwerk voor overleg in
  • Evalueert met jouw trajecten, wel of niet samen met de gast en zijn begeleider

Zorgvuldige intake en matching

Wij nemen veel tijd voor de behandeling van een aanvraag, voordat we rustplekken vragen of ze eventueel open staan voor een bepaalde gast en zijn behoeftes.

Bij de intake hoort:

  • Wat is het (echte/hele) verhaal, wat speelt er, wat is de achtergrond van de gast?
  • Wat wil de gast bereiken tijdens zijn traject bij een rustplek?
  • Wat heeft de gast nodig om dit te kunnen bereiken?
  • Hoeveel tijd heeft de gast nodig?
  • Welke begeleiding is aanwezig, wenselijk en mogelijk?
  • Is er een vervangend adres bij calamiteiten?

Naast veel overleg via de mail of telefonisch voeren we een intakegesprek met de potentiële gast en de begeleider, om de casus goed in beeld te krijgen. Pas dan benaderen we onze gastgezinnen in verband met beschikbaarheid en mogelijkheden.

Iedere gast heeft een unieke behoefte en ieder gastgezin heeft iets eigens te bieden. Dat maakt elk traject uniek en waardevol. We vinden het belangrijk om de match tussen gastgezin en gast zorgvuldig te laten verlopen.